Monday 8 August 2016

CERPEN LUKA DI HATI BERDARAH LAGI 6

LUKA DI HATI BERDARAH LAGI 6

WRITER : NIARISYA
.
.
.

"Assalamualaikum , Mimi , Putri aku dah balik ." Ira melangkah masuk . Putri dan Mimi menyerbu ke arah Ira . "Kepala kau !" Serentak Mimi dan Putri berkata . "Ye aku tahu , ada darah kan ? Tak apa . Tak sakit pon . Hati aku ni ha yang sakit ." Ira tiba-tiba tersenyum sinis . "Apa yang Affy dengan Ara dah buat dekat kau ?" Mimi cuba meneka . Dia tahu apa yang di pendamkan oleh Ira . "Si Ara tu , dia tak puas hati dengan keputusan aku . Lepas tu dia tolak aku sampai kepala aku berdarah kena bucu meja dan dia boleh pulak buay part time berlakon ,si Ara tu buat-buat jatuh . Apa lagi marah la setan tu . Dia tampar muka aku .. Mimi , Putri .. Aku dah tak tahan lagilah . Weh hati aku ni sakit . Sakit sangat ." Airmata jernih milik Ira terus mengalir . Ira dipeluk oleh mereka berdua . Mimi dan Putri . "Lepas ni kau jangan layan dua ekor iblis setan tak guna tu . Tengok la apa si Affy tu dapat lepas ber'couple' dengan muka tepung gomak tu . Sebab haritu aku nampak dia keluar dengan kawan abang aku . Dah wei kau sabar je . Tengok la apa jadi lepas ni ." Putri tersenyum sinis . Dia tahu apa akan terjadi selepas ini . "Ya Allah aku tak sangka perempuan tu sanggup buat kau macam ni Ira . Macam-macam dah dia buat kat kau , tapi kau tak balas pun . Tabahnya hati kau Ira ." Tambah Mimi lagi . "Wei korang , aku ada plan . Plan yang akan membuatkan rambut dia jadi hijau macam 'Mak Kau Hijau' hehehe . Kau tengok eh rambut dia yang berkarat tu akan berubah warna esok ." Putri ketawa . "Kita orang nak join" kata Mimi dan Ira ."Eh boleh sangat sangat sangat sangat ." Mereka pandang sesama sendiri dan berbincang untuk mengenakan si 'Rambut Karat' tu .

Pagi yang indah dan tenang itu , Ara nikmati sepenuhnya sebelum melangkah kaki ke kelas bersama Affy . "Baby , I lapar . Jom pergi kafeteria . You belanja I ye ?" Manja suara 'Si Gedik' itu bersuara . Affy mengangguk . Tiba-tiba ada cecair yang berwarna hijau meleleh di atas kepala Ara . Ya ! Itu cat dia yakin . Baunya pun sudah mampu dikatakan itu cat . "Ahhhh, apa ni! Tak guna ! Baby tolong I . Rambut I , rambut I ." Ara menghentakkan kakinya . "Haha ups sorry sayang . Jom pergi basuh . " Hati Affy tergeletek melihat keadaan Ara seperti itu. Selepas membasuh , rambut Ara yang berwarna hijau itu . Mereka melangkah meninggalkan kafeteria . Warna cat itu melekat dirambut Ara . Ramai yang mengetawakan Ara . Mungkin kelakar agaknya melihat rambut itu seperti makhkuk asing . Ada tiga gadis yang melangkah masuk ke kelas Prof Ina . Mereka adalah Ira , Mimi , Putri . Penampilan dan gaya mereka sudah berubah . Semua mata memandang mereka . Penampilan yang dulu mereka hina telah menjadi penampilan yang selalu dipandang orang . Semalam , mereka telah membeli-belah dengan sakan . Mereka kini sudah pandai memakai 'make up' . Dulu wajah mereka bertiga pucat . Dulu wajah mereka bertiga sering menjadi mangsa cacian dari mulut-mulut yang disekeliling mereka. Sekarang, wajah mereka sudah berseri . Sekarang wajah merekalah yang sering menjadi tumpuan . Ira sangat cantik bagai bidadari dari langit . Dengan sentuhan semulajadi alat solek di muka Ira . Semua mata tidak pernah lepas memandang . Ya ! Sangat jelita sehingga ada insan yang jatuh cinta . Affy  ! Dialah jejaka yang jatuh cinta itu . Tapi sayangnya , Ira sudah tidak memiliki apa-apa perasaan pada Affy insan yang pernah menampar mukanya dahulu . Apabila dibandingkan Ira dan Ara , Ira lebih cantik dan jelita berbanding Ara kerana alat solek di muka Ira tidaklah 'setebal' alat solek yang berada di muka Ara . Ira kini menjadi gadis yang menjadi pujaan ramai jejaka , dan bukan lagi Ara .

"Em Ira , aku minta maaf .. dan aku harap kita boleh berkawan balik seperti semula . Aku yang salah , sekarang aku dah 'clash' dengan Ara . Sebab dia .. dia curang dengan aku , dia ada lelaki lain . Malah aku baru tahu dia ada 'skandal' . Ramai pulak tu . Hm ." Affy mengeluh . Ira tersenyum sinis . "Kau nak apa ni ?" Ira bersuara . "Aku .. aku kalau boleh nak kita jalinkan hubungan .. em ... em..." Affy tergagap-gagap . "Hubungan apa?" Sekali lagi Ira tersenyum sinis.

No comments:

Post a Comment