Sunday 7 August 2016

CERPEN : LUKA DI HATI BERDARAH LAGI 1

LUKA DI HATI BERDARAH LAGI 1

WRITER:NIARISYA

'Ya Allah kacaknya dia ! Ah aku sudah jatuh cinta' desis hati Nia Hadira binti Umar Hilman dia gadis yang menyambung pelajaran pada tahun ketiga dalam bidang perubatan dan gadis itu sangat bijak . Sehingga orang yang berada disekeliling Ira memanggilnya , 'Si Otak Cair'. Memang Ira tidak mempunyai paras rupa yang cantik seperti Qaisara namun , semua orang memuji akan kepandaian yang Ira miliki . Affy Al-Rayyan , dia seorang mahasiswa yang baharu berpindah di UITM , SHAH ALAM . Ya ! Memang Ira akui yang dia sudah jatuh cinta pada Affy namun cintanya pasti ditolak hidup-hidup jika meluahkan rasanya pada Affy kerana dia sedar yang dia tidak memiliki paras rupa yang jelita berbanding Qaisara . Qaisara , gadis itu  sering menjadi tumpuan ramai jejaka di universiti itu. Qaisara juga seorang yang mempunyai hati yang busuk dan bersifat dengki .

"Hai awak , nama saya Affy Al-Rayyan , boleh kita jadi kawan ? Maaf awak saya sekadar nak berkawan je dengan awak takde niat nak mengganggu awak." Sapa Affy . "Eh haha boleh apa salahnya boleh je awak, nanti kalau awak tak paham or tak tahu dalam pape subjek , saya ajar awak okay..so saya nak kena panggil awak ape ni?" Tanya Ira . "Oh ya , saya lupa nak bagitahu nama saya ...Affy Al-Rayyan,awak boleh panggil saya Affy." Kata Affy sambil tersenyum. "Sedap nama awak , em Affy.. nama saya Nia Hadira awak boleh panggil saya Ira .." balas Ira . "Wow interesting, nama macam artis .. hehe" Affy tersengih . Semenjak itu , Affy dan Ira menjadi kawan baik kerana mereka selalu keluar bersama untuk mengulangkaji pelajaran untuk membuat tugasan yang Prof Ina berikan. "Weh Ira jom teman aku gi cafe jap aku lupa nak makan pagi tadi hehehe." Affy tersengih macam kerang busuk , 'takkan la makan pon kau boleh lupa Affy oi !' Desis hati Ira. Beberapa hari lepas panggilan 'awak saya' telah bertukar menjadi 'kau aku' , kerana semenjak menjadi kawan baik .. mereka tidak selesa ber'awak saya'. Mereka berjalan sampai menuju ke cafe universiti , tanpa mereka sedari ada dua pasang mata yang benci dan dengki melihat mereka berdua berkawan baik malah semakin hari semakin rapat, ianya ialah Qaisara dan Aimira .Ya ! Dari dahulu lagi . Mereka sememangnya tidak suka orang ada 'lebih' dari yang mereka ada . Mungkin mereka fikir mereka anak dato' dan pensyarah di situ , mereka mampu merendah kan orang-orang yang ada di sekeliling mereka . Sudah menjadi adat mereka dari dahulu lagi. Benci , dengki , dendam kesumat yang membara dalam hati Qaisara dan Aimira . Mereka memang ada rupa . Mereka memang ada harta . Namun mereka tidak mampu mengatasi kebijaksanaan yang Ira miliki. Ira adalah musuh kepada Qaisara dan Aimira .

"Awak makan lah saya belanja, makan ye ? Awak jangan risau saya yang bayar bukan awak." Kata Affy dengan nada risau . "Awak ni , tak payah saya tak nak menyusah kan awak..Lagipun saya masih mampu nak beli makanan kat cafe ni" tambah Ira lagi . "Ish saya tak kira , biar saya yang belikan makanan untuk awak .. Awak kena makan nanti takde tenaga dalam kelas Prof Ina nanti ." Bicara Affy . 'Eee mamat ni pepagi buta dah membebel , japgi bebel tak boleh? dah la aku sakit  perut ni .' Bentak Ira geram akan perangai Affy . "Aku dah beli ni makan la sikit Ira ." Kali ni giliran affy pula bersuara . "Taknak la , aku taknak sape suruh kau belanja aku hahahahhaahah." Ira ketawa tanpa memperdulikan orang disekeliling dengan perangai lurus bendul Affy kawan baiknya itu. "Kau ni dah lama hidup ke? Aku kata makan , makan la . Kalau tak aku tanak kawan dengan kau lagi dah."

.
.
.

ATTENTION ! DI BAWAH GAMBA HEROIN DAN HERO . SORRY LA MASA NI HEROIN PAKAI BAJU SEKOLAH ! HEHEHE .

No comments:

Post a Comment